Ulkoinen hajoaminen: Aistit, elementit hajoavat.
Sisäinen hajoaminen: Karkeiden ja hienojen ajatus- ja tunnetilojen hajoaminen.
Ruumis koostuu elementeistä; maa, vesi, tuli, ilma ja tila ja nämä myös ylläpitävät ruumista.
Mielen kyky toimia kaikkien kokemusten perustana ja maan ominaisuus; sen jatkuvuus ja mukautumiskyky veden; sen kirkkaus ja havaintokyky tulen; sen jatkuva liike on ilman ominaisuus; ja sen rajaton tyhjyys tulen ominaisuus.
Fyysinen ruumis kehittyy mielestä, joka ruumiillistaa viiden elementin ominaisuudet. Fyysinen ruumis on itse näiden ominaisuuksien täyttämä, ja tämä mieli / ruumis yhdistelmä saa aikaan sen, että havaitsemme ulkopuolellamme olevan maailman - joka myös on rakentunut viiden elementin, maan, veden, tulen, ilman ja tilan ominaisuuksista.
Ruumis on psykofyysinen järjestelmä, hienojen kanavien, "tuulien" eli sisäisten ilman ja "esanssien" dynaaminen verkko.
Pääkanavia on kolme: keskikanava, joka kulkee selkärangan suuntaisesti ja keskikanavan kahta puolta kulkevat oikea ja vasen kanava. Oikea ja vasen kanava kietoutuvat useissa kohdin keskikanavan ympärille ja muodostavat sarjan "solmuja". Keskikanavassa on tietyin välein "kanavapyöriä", sarja chakroja eli energiakeskuksia, joista lähtee joka suuntaan ohuita kanavia kuin sateenvarjon ruoteja. Näissä kanavissa kulkevat tuulet eli sisäinen ilma. Tuulia on kymmenen, viisi juurituulta ja viisi oksatuulta. Kukin juurituuli kannattaa yhtä elementtiä ja vastaa sen toiminnasta ihmisruumiissa. Oksatuulet mahdollistavat aistien toiminnan. Keskikanavassa olevia tuulia kutsutaan "viisauden tuuliksi".
"Esanssit" ovat myös kanavissa. Näitä ytimiä on punaisia ja valkoisia. Valkoisen ytimen tärkein sijaintipaikka on päälaessa ja punainen navassa.
Kuolemisen prosessi on monivaiheinen ja monikytkentäinen tapahtumasarja, jossa ruumiin ja mielen toisiinsa kytkeytyneet ominaisuusryhmät hajoavat yhtäaikaa. Kun tuulet häviävät ruumiin toiminnat ja aistit pettävät. Energiakeskukset romahtavat ja ilman niiden tukea antavia tuulia elementit hajoavat järjestyksessä karkeimmasta hienoimpiin. Tämän tuloksena jokaisella hajoamisen vaiheella on kuolevaan ihmiseen fyysinen ja psykologinen vaikutus, joka kuvastuu ulkoisina fyysisinä merkkeinä ja myös sisäisinä kokemuksina.
Asento kuollessa
Kuoleva makaa oikealla kyljellään, " nukkuvan leijonan " asennossa, joka on se asento jossa BUDDHA kuoli. Vasen käsi lepää vasemmalla reidellä; oikea käsi on leuan alla ja sulkee nenän oikean sieraimen. Jalat ovat suorina, aivan kevyesti koukussa. Ruumiin oikealla puolella on tiettyjä hienoja kanavia, jotka vahvistavat harhojen "karmista tuulta". Kun nukkuvan leijonan asennossa makaa niiden päällä ja sulkee oikean nenäsieraimen, nämä kanavat tukkiutuvat, ja silloin on helpompi havaita valo joka kuollessa nousee esiin. Tämä asento auttaa myös tajuntaa lähtemään ruumiista päälaen aukon kautta, koska kaikki muut aukot joista se voisi mennä ovat tukossa.
Helpoin tapa ymmärtää mitä kuolemisprosessissa tapahtuu ulkoisine ja sisäisine hajoamisineen on ymmärtää se yhä hienompien tajunnan tasojen asteittaisena kehittymisenä ja kirkastumisena. Kukin eri taso nousee esiin mielen ja ruumiin rakenneosien hajotessa toinen toisensa jälkeen, kun prosessi vaihe vaiheelta etenee kohti hienoimmista hienoimman tajuisuuden ilmestymistsä; peruskirkkauden eli kirkkaan valon.
Peruskirkkauden eli kirkkaan valon nouseminen kuoleman hetkellä on varsinainen suuri tilaisuus vapautumiseen. Kun peruskirkkaus kuoleman hetkellä koittaa, pystyt tunnistamaan sen ja sulautumaan siihen - yhtä vaistomaisesti kuin pieni lapsi innoissaan juoksee äidin syliin, kuin vanhat ystävät kohdatessaan tai joki virratessaan mereen. Se on kuitenkin tavattoman vaikeaa.
Onko meillä tämä avain vai ei, sen osoittaa se miten suhtaudumme ajatuksiin ja tunteisiin niiden noustessa; pystymmekö heti menemään niiden lävitse ja tunnistamaan niiden luontaisen kirkkausluonteen, vai hämärrämmekö sen vaistomaisilla totunnaisilla reaktioillamme.
Peruskirkkaus koittaa; harjoittajalle se jatkuu niin kauan kuin hän pystyy häiriytymättä olemaan mielen luonnon tilassa.
Kuolleen tietoisuus tulee poistua päälaen aukon kautta, ettei se päädy onnettomaan jälleensyntymään.
Keskeinen Phowaharjoitus
Yksinkertaisin harjoitus
Tuo mieli kotiin, vapaudu ja rentoudu täydellisesti.
1. Rauhoitu ja hiljenny ja kutsu sitten eteesi totuuden hahmo, johon uskot, säteilevän valon muodossa.
2. Kuvittele tajuntasi sydämessäsi olevaksi valopalloksi, joka singahtaa kuin tähdenlento edessäsi olevan valohahmon sydämeen.
3. Se hajoaa ja sulautuu valohahmoon.
Sijoita mielesi valaistuneen olennon viisausmieleen, mikä on sama asia kuin sielun antautuminen Jumalan luontoon. Se on kuin heittäisi kiven järveen; ajattele miten kivi putoaa veteen ja painuu yhä syvemmälle ja syvemmälle. Kuvittele, että siunaus muuttaa oman mielesi tämän valaistuneen olennon mieleksi.
Lähde:
Sogyal Rinpoche
Tiibettiläinen kirja Elämästä ja kuolemastaSisäinen hajoaminen: Karkeiden ja hienojen ajatus- ja tunnetilojen hajoaminen.
Ruumis koostuu elementeistä; maa, vesi, tuli, ilma ja tila ja nämä myös ylläpitävät ruumista.
Mielen kyky toimia kaikkien kokemusten perustana ja maan ominaisuus; sen jatkuvuus ja mukautumiskyky veden; sen kirkkaus ja havaintokyky tulen; sen jatkuva liike on ilman ominaisuus; ja sen rajaton tyhjyys tulen ominaisuus.
Fyysinen ruumis kehittyy mielestä, joka ruumiillistaa viiden elementin ominaisuudet. Fyysinen ruumis on itse näiden ominaisuuksien täyttämä, ja tämä mieli / ruumis yhdistelmä saa aikaan sen, että havaitsemme ulkopuolellamme olevan maailman - joka myös on rakentunut viiden elementin, maan, veden, tulen, ilman ja tilan ominaisuuksista.
Ruumis on psykofyysinen järjestelmä, hienojen kanavien, "tuulien" eli sisäisten ilman ja "esanssien" dynaaminen verkko.
Pääkanavia on kolme: keskikanava, joka kulkee selkärangan suuntaisesti ja keskikanavan kahta puolta kulkevat oikea ja vasen kanava. Oikea ja vasen kanava kietoutuvat useissa kohdin keskikanavan ympärille ja muodostavat sarjan "solmuja". Keskikanavassa on tietyin välein "kanavapyöriä", sarja chakroja eli energiakeskuksia, joista lähtee joka suuntaan ohuita kanavia kuin sateenvarjon ruoteja. Näissä kanavissa kulkevat tuulet eli sisäinen ilma. Tuulia on kymmenen, viisi juurituulta ja viisi oksatuulta. Kukin juurituuli kannattaa yhtä elementtiä ja vastaa sen toiminnasta ihmisruumiissa. Oksatuulet mahdollistavat aistien toiminnan. Keskikanavassa olevia tuulia kutsutaan "viisauden tuuliksi".
"Esanssit" ovat myös kanavissa. Näitä ytimiä on punaisia ja valkoisia. Valkoisen ytimen tärkein sijaintipaikka on päälaessa ja punainen navassa.
Kuolemisen prosessi on monivaiheinen ja monikytkentäinen tapahtumasarja, jossa ruumiin ja mielen toisiinsa kytkeytyneet ominaisuusryhmät hajoavat yhtäaikaa. Kun tuulet häviävät ruumiin toiminnat ja aistit pettävät. Energiakeskukset romahtavat ja ilman niiden tukea antavia tuulia elementit hajoavat järjestyksessä karkeimmasta hienoimpiin. Tämän tuloksena jokaisella hajoamisen vaiheella on kuolevaan ihmiseen fyysinen ja psykologinen vaikutus, joka kuvastuu ulkoisina fyysisinä merkkeinä ja myös sisäisinä kokemuksina.
Asento kuollessa
Kuoleva makaa oikealla kyljellään, " nukkuvan leijonan " asennossa, joka on se asento jossa BUDDHA kuoli. Vasen käsi lepää vasemmalla reidellä; oikea käsi on leuan alla ja sulkee nenän oikean sieraimen. Jalat ovat suorina, aivan kevyesti koukussa. Ruumiin oikealla puolella on tiettyjä hienoja kanavia, jotka vahvistavat harhojen "karmista tuulta". Kun nukkuvan leijonan asennossa makaa niiden päällä ja sulkee oikean nenäsieraimen, nämä kanavat tukkiutuvat, ja silloin on helpompi havaita valo joka kuollessa nousee esiin. Tämä asento auttaa myös tajuntaa lähtemään ruumiista päälaen aukon kautta, koska kaikki muut aukot joista se voisi mennä ovat tukossa.
Helpoin tapa ymmärtää mitä kuolemisprosessissa tapahtuu ulkoisine ja sisäisine hajoamisineen on ymmärtää se yhä hienompien tajunnan tasojen asteittaisena kehittymisenä ja kirkastumisena. Kukin eri taso nousee esiin mielen ja ruumiin rakenneosien hajotessa toinen toisensa jälkeen, kun prosessi vaihe vaiheelta etenee kohti hienoimmista hienoimman tajuisuuden ilmestymistsä; peruskirkkauden eli kirkkaan valon.
Peruskirkkauden eli kirkkaan valon nouseminen kuoleman hetkellä on varsinainen suuri tilaisuus vapautumiseen. Kun peruskirkkaus kuoleman hetkellä koittaa, pystyt tunnistamaan sen ja sulautumaan siihen - yhtä vaistomaisesti kuin pieni lapsi innoissaan juoksee äidin syliin, kuin vanhat ystävät kohdatessaan tai joki virratessaan mereen. Se on kuitenkin tavattoman vaikeaa.
Onko meillä tämä avain vai ei, sen osoittaa se miten suhtaudumme ajatuksiin ja tunteisiin niiden noustessa; pystymmekö heti menemään niiden lävitse ja tunnistamaan niiden luontaisen kirkkausluonteen, vai hämärrämmekö sen vaistomaisilla totunnaisilla reaktioillamme.
Peruskirkkaus koittaa; harjoittajalle se jatkuu niin kauan kuin hän pystyy häiriytymättä olemaan mielen luonnon tilassa.
Kuolleen tietoisuus tulee poistua päälaen aukon kautta, ettei se päädy onnettomaan jälleensyntymään.
Keskeinen Phowaharjoitus
Yksinkertaisin harjoitus
Tuo mieli kotiin, vapaudu ja rentoudu täydellisesti.
1. Rauhoitu ja hiljenny ja kutsu sitten eteesi totuuden hahmo, johon uskot, säteilevän valon muodossa.
2. Kuvittele tajuntasi sydämessäsi olevaksi valopalloksi, joka singahtaa kuin tähdenlento edessäsi olevan valohahmon sydämeen.
3. Se hajoaa ja sulautuu valohahmoon.
Sijoita mielesi valaistuneen olennon viisausmieleen, mikä on sama asia kuin sielun antautuminen Jumalan luontoon. Se on kuin heittäisi kiven järveen; ajattele miten kivi putoaa veteen ja painuu yhä syvemmälle ja syvemmälle. Kuvittele, että siunaus muuttaa oman mielesi tämän valaistuneen olennon mieleksi.
Lähde:
Sogyal Rinpoche
”Eivät tähdet luo valoa; valo luo tähdet. Maailmankaikkeus kasvoi itsensä sisältä ja alkoi tyhjyydestä, jossa tietoisuus odotti meitä. Meille on kerrottu, että tarvitsemme kehoamme ollaksemme olemassa, mutta totuus on, että kehomme tarvitsee meitä. Me emme ole fyysisiä olentoja, joilla on hengellisiä kokemuksia; me olemme hengellisiä olentoja, joilla on kokemus fyysisyydestä. Alamme pikku hiljaa nähdä, että meidän täytyy kääntää kaikki käsityksemme ylösalaisin voidaksemme ymmärtää kuolemanlähikokemuksia.”
Robert Boldmanlue myös..
Jumalallinen väliintulo
Ote kirjasta Jumalallinen väliintulo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti