WE ARE ONE

WE ARE ONE
WE ARE ONE / copyright©SeijaTuulikki (omat kuvat)
ELÄMÄNI MAAN PÄÄLLÄ MUODOSTAA HELMINAUHAN. OLEN JOKA KEHOLLISTUMISESSANI MUODOSTANUT HELMEN, JA KEHOLLISTUMA KEHOLLISTUMAN JÄLKEEN HELMENI NÄYTTÄVÄT ERILAISILTA. TÄSSÄ KEHOLLISTUMASSA MINULLE TARJOTAAN APUA, JONKA KAUTTA SAAN TÄSTÄ HELMESTÄ KAUNIIN, SÄIHKYVÄN, PYÖREÄN HELMEN, JOKA HEIJASTAA KAIKKEA KAUNISTA YMPÄRILLÄÄN OLEVAA. SEURAAN SISÄISTÄ ÄÄNTÄNI JA HERÄTÄN AIKAISEMMIN HANKKIMANI VALMIUDET KÄYTETTÄVIKSI TÄSSÄ HETKESSÄ.

VAIN MINÄ OLEN VASTUUSSA SIITÄ, MITÄ ELÄMÄSTÄNI TULEE.


LUKIJANI, OLENNAINEN OSA KOKONAISUUTTA

LUKIJANI, oleellinen osa kokonaisuutta :)

maanantai 4. toukokuuta 2009

Uskon alkukuvat


Kun joku ottaa pitkästä aikaa Raamatun käteensä ja aloittaa lukemisen Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, Genesiksestä, hän sulkee kirjan pian. Ristiriitaiset kuvaukset ilmeisestikin samoista tapahtumista hämmentävät häntä, kauheat "Jumalan" tuomiot ja ihmisten julmuudet hirvittävät häntä, ja hän joutuu eksyksiin sukuluetteloiden ja siunausten, sotien ja juonittelujen, koettelemusten ja kirousten viidakossa... "Tämä on Jumalan ja hänen kansansa historiaa", lukijalle on kerrottu, mutta hän ei löydä kirjasta historiaa, vaan myyttien, tarinoiden ja legendojen sekoituksen.

Tässä Teille helpompi tapa lukea Raamattua. Eugen Drewermann: Uskon alkukuvat / Raamatun alkukertomukset ja nykyihminen. Kirja tarkastelee Ensimmäistä Mooseksen kirjaa eli Genesistä meditatiivis-eksistentiaalisesti. Käsiteltävät tekstit seuraavat Genesiksen kahta sisällöllistä pääosaa, "alkukertomuksia" (luvut 1-11) ja "patriarkkakertomuksia"(luvut 12-50).

Raamatun alkukertomukset nousevat kaukaa ihmiskunnan historian hämärästä, mutta syvästi inhimillisinä ne puhuttelevat yhä tänäkin päivänä. Ne tuovat eteemme suuria tunteita ja tapahtumia, joiden äärellä joudumme katsomaan itseämme kasvoista kasvoihin. Näemme, miten elämä virtaa mutta ihmisen sisin ja sen psykologiset lainalaisuudet pysyvät kuitenkin hämmästyttävän samanlaisina. Sydämen jakaantuneisuus, taipumus pahaan ja toisaalta sovituksen tarve näkyvät jo Vanhan testamentin ihmisten elämässä. Ensimmäisen Mooseksen kirjan unohtumattomat tapahtumat ovat kuin uskon alkukuvia - merkillisen vangitsevia ja tosia kertomuksia ihmisestä ja hänen tiestään.
Teol.tri Eugen Drewermann (s.1940) on yksi aikamme tunnetuimpia teologeja ja psykoanalyytikoita. 

Hänen laajasta kirjallisesta tuotannostaan on tätä ennen suomennettu teos  
Vain sydämellä näkee hyvin - Pikku Prinssi ja syvyyspsykologia.

Lähde:
Eugen Drewermann: Uskon alkukuvat - Raamatun alkukertomukset ja nykyihminen - kirja

Missä paratiisi on? 21.10.2010 blogikirjoitukseni...

Ei kommentteja: