WE ARE ONE

WE ARE ONE
WE ARE ONE / copyright©SeijaTuulikki (omat kuvat)
ELÄMÄNI MAAN PÄÄLLÄ MUODOSTAA HELMINAUHAN. OLEN JOKA KEHOLLISTUMISESSANI MUODOSTANUT HELMEN, JA KEHOLLISTUMA KEHOLLISTUMAN JÄLKEEN HELMENI NÄYTTÄVÄT ERILAISILTA. TÄSSÄ KEHOLLISTUMASSA MINULLE TARJOTAAN APUA, JONKA KAUTTA SAAN TÄSTÄ HELMESTÄ KAUNIIN, SÄIHKYVÄN, PYÖREÄN HELMEN, JOKA HEIJASTAA KAIKKEA KAUNISTA YMPÄRILLÄÄN OLEVAA. SEURAAN SISÄISTÄ ÄÄNTÄNI JA HERÄTÄN AIKAISEMMIN HANKKIMANI VALMIUDET KÄYTETTÄVIKSI TÄSSÄ HETKESSÄ.

VAIN MINÄ OLEN VASTUUSSA SIITÄ, MITÄ ELÄMÄSTÄNI TULEE.


LUKIJANI, OLENNAINEN OSA KOKONAISUUTTA

LUKIJANI, oleellinen osa kokonaisuutta :)

sunnuntai 7. kesäkuuta 2009

Kataarit - nuo puhtaat













Kataarien vaihtoehtoinen näkemys kristinuskosta on kiehtonut ihmismieliä vuosisatoja. Vaikka nämä "kerettiläiset" tuhottiin viimeiseen mieheen ja naiseen inkvisition ja maallisen vallan toimesta tulella ja miekalla 1300-luvun alkuun mennessä, heidän muistonsa elää voimakkaana ja ansaitsee kunnioituksemme.

Kataarien dualistinen oppi

Sisäinen kuningaskunta HENKI
Alkulähde
Sielun lankeaminen aineeseen
Ulkoinen maailma AINE
itsekuri
elämänohjeet
Paluu alkulähteeseen

Katarismi on jyrkästi dualistinen oppi hyvästä ja pahasta. Tässä se muistuttaa varsin paljon gnostilaisuutta.

Opin kannattajat uskoivat systemaattisesti ja täysin seuraaviin periaatteisiin:

1. Jumala on kaikkivaltias Hyvässä ja ikuisuudessa, mutta
2. ajassa on olemassa pahan juuri, joka tekee pahaksi kaiken alunperin hyvän fyysisen ilmentymän.
3. Pahan alkulähde on loppujenlopuksi vain vähäinen tai ainakin vain eräänlainen puolinainen olemassaolo (se on ja ei ole).
4. Paha voi ilmentyä vain sekoituksena.
5. Todellinen Jumala on luonut kaiken omasta substanssistaan eikä olemettomudesta.
5. Luomakunta on ikuinen Lujan tavoin.
7. Luoduilla ei ole vapautta.

Näinen seitsemän periaatteen varaan rakentuu katarismin dialektinen perusta, joka erottaa sen muista aikansa kristillisistä kerettiläisyyksistä. Kyseisistä prinsiipeistä muodostuu orgaaninen kokonaisuus, jossa jokainen periaate tukee loogisesti muita.

Kataarit olivat siinä määrin absolutisteja, että he hylkäsivät maailman. He tahtoivat päästä irti aineen vallasta, lihan ja ulkoisen maailman vallasta, ja seurata alkukristillisiä, Hengen, sisäisen valtakunnan hyveitä.

Saavuttaakseen tavoitteensa he kehittivät periksiantamattoman itsekurin ja tulivat samalla antaneeksi tärkeän impulssin myöhempien kristillisten luostarijärjestöjen askeettisuuden ihanteelle.

Ihminen oli tämän näkemyksen mukaan aineelliseen kaapuun laskeutunut valonsäde, jonka tuli pyrkiä vapautumaan aineen vallasta. Puhdas usko ja elämänmuoto muodostivat tien - apostolisen sellaisen - takaisin Hengen yhteyteen.

Katarismi edisti toisenlaista, henkisempää ja puhtaampaa uskonnollista näkemystä ja oppia kuin korruptoitunut, vallanhimoinen ja oman "totuutensa" päihdyttämä katolinen kirkko.

LÄHDE: Erkki Lehtiranta, FM, toimittaja

http://teosofia.ning.com/profiles/blogs/kataarit-nuo-puhtaat 

Ei kommentteja: